Rommelmarkt OrgelActie (2011)

In een stralende herfstdag werd zondag 16 oktober 2011 t.b.v. het Orgelfonds een rommelmarkt gehouden, in en rond de kerk in Haarlemmerliede. Het doorgaans vreselijke weer van dit jaar in het achterhoofd, had de organisatie zich geheel en al voorbereid door de markt grotendeels te overdekt te houden. Het bleek niet nodig: het weer zat aan alle kanten mee!

Al vroeg verschenen de eerste belangstellenden voor de vele goederen die te koop werden aangeboden. Vooral serviezen, glazen en boeken mochten zich in een grote belangstelling verheugen! De winkelmandjes, uitgeleend door een winkelketen met "eenheidsprijzen", waren een grote vondst en maakten het winkelen alleen maar gemakkelijker. De eenheidsprijzen van de rommelmarkt maakten bovendien dat in de loop van de dag opmerkelijk veel artikelen werden verkocht. Er verdwenen tal van zaken in auto's, fietstassen en onder de arm. Opvallend veel langs fietsende mensen, stapten even af om eens rond te struinen tussen al hetgeen werd aangeboden. Hoe aantrekkelijk is het dan, wanneer er - na het "markten" - ook nog koffie of thee kan worden gedronken met een stuk zelfgebakken taart! Van deze gelegenheid werd dan ook driftig gebruik gemaakt. De vrijwillige bakkers en baksters hebben eer van hun werk gehad, want de voorraad slonk zienderogen en leverde heel wat op voor het Orgelfonds. Ook alle "eigen inmaak", zoals stoofpeertjes, jams en appelmoes, waren aan het einde van de markt geheel uitverkocht!

Aan het einde van de middag volgde de veiling van een aantal bijzondere goederen, waaronder het inmiddels al beroemd geworden schilderij van het winterlandschap rond Spaarnwoude, beschikbaar gesteld door mw. T. Bijl uit Spaarndam. De belangstelling voor de veiling viel wat tegen, al werden de meeste goederen - waaronder o.a. een prachtige vouwfiets - wel verkocht.

De vondst om, na de veiling, nog een "happy hour" te houden was er goed voor, om de voorraad overgebleven goederen nog even lekker te reduceren.

Het Orgelfonds, opgezet om de restauratie van het historische kerkorgel te bekostigen, mocht zich na afloop verheugen in een opbrengst van ruim € 3000,- (!!), terwijl ook een mooi bedrag aan inschrijvingen werd ontvangen m.b.t. de adoptie van een van de orgelpijpen (of meer). Al met al beleefde het Orgelfonds, èn het gehele dorp, een geweldig geslaagde dag, waarop met veel dankbaarheid kan worden terug gekeken!

Theo Kors

Dorpsvereniging Haarlemmerliede en Spaarnwoude © CBu 2017-2022